morsowanie

Bez względu na wiek mamy coraz większą świadomość o aktywnym i zdrowym trybie życie. Zbawienny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu mają krótkie kąpiele w zimnej wodzie. Mogą to być akweny otwarte, jak również przystosowane do tego drewniane beczki z lodowatą wodą. Taki styl aktywności i hartowania ciała zyskuje coraz większe grono wielbicieli. Zwolenników tego typu aktywności nazywamy potocznie morsami.

Jak rozpocząć morsowanie?

Tego typu aktywność fizyczna nie ma ograniczeń wiekowych. Jednak istotą korzystania z zimnych, a nawet lodowatych kąpieli jest brak przeciwwskazań lekarza wynikających ze złego stanu zdrowia. Ograniczeniem do korzystania z tego typu aktywności są wszelkie schorzenia układu naczyniowo-sercowego oraz problemy z krążeniem i nadciśnieniem tętniczym. Sezon na morsowanie rozpoczyna się w okresie jesiennym i trwa do wczesnej wiosny. Zimne kąpiele w morzu bądź jeziorze przyciągają coraz szersze grono zwolenników. Morsowanie można porównać do zabiegu krioterapii. Stopniowe zanurzanie ciała w niskiej temperaturze wody ma zbawienny wpływ na zdrowie. Jednak, aby kąpiele te przyniosły korzyści zdrowotne, trzeba właściwie i odpowiednio się  przygotować.

Odpowiednie przygotowanie do morsowania

Przed pierwszym wejściem do lodowatej wody, trzeba kilkakrotnie skorzystać w domu z zimnego prysznica o temperaturze wody około 10 stopni Celsjusza. Aby zniwelować ryzyko wystąpienia szoku termicznego, przed zanurzeniem w zimnej wodzie należy wykonać rozgrzewkę. Mogą to być intensywne przysiady, skłony bądź krótki rozbieg. Istotą morsowania jest również przygotowanie odpowiedniego stroju. Części ciała, które są bardzo wrażliwe na niskie temperatury, wymagają odpowiedniego zabezpieczenia. Należy unikać zanurzenia głowy oraz pomyśleć o właściwym obuwiu neoprenowym, rękawiczkach i czapce. Czas pierwszego zanurzenia w zimnej wodzie nie powinien trwać dłużej niż jedna minuta i tylko raz w tygodniu. W przypadku bardzo skrajnych warunków atmosferycznych tylko raz w miesiącu. Najlepiej unikać długich chłodnych kąpieli. Po wyjściu z wody powinnyśmy mieć przygotowany ręcznik bądź ciepły szlafrok oraz termos z gorącą herbatką. Niezwłocznie należy zdjąć z siebie mokre ubranie. Dzięki temu unikniemy przeziębienia, a odczujemy komfort i przyjemny relaks.

Morsowanie – pozytywny wpływ na organizm

Zbawienny wpływ lodowatych kąpieli na organizm jest przeogromny. Umożliwia hartowanie organizmu i wzmocnienie odporności. Morsowanie dla  osób, które już kolejny sezon korzystają z uroków zimnej wody, nie ulegają przeziębieniu, posiadają większą odporność na wszelkiego rodzaju infekcje. Rozważne korzystanie z kąpieli w lodowatej wodzie zaleca się już dzieciom cierpiącym na alergie i ciągłe przeziębienia. Morsowanie przyśpiesza pracę serca, co powoduje lepsze ukrwienie tkanek. Dzięki temu organizm szybciej spala nadmiar tkanki tłuszczowej. Kąpiele w zimnej wodzie poprawiają wygląd skóry. W efekcie skóra staje się bardziej wygładzona i jędrna. Jest to właściwy sposób na walkę z cellulitem. Ponadto regularne morsowanie wpływa korzystnie na poprawę nastroju. Kąpiele w zimnej wodzie pobudzają produkcję hormonów szczęścia. Po wyjściu z wody organizm odczuwa przyjemne i błogie odprężenie i relaks. Dzięki temu stres i ból są do pokonania.

Moda na morsowanie

Wspaniałe zalety aktywnego wypoczynku zachęcają coraz większe grono osób do zimnych kąpieli. W okolicach dużych akwenów wodnych powstają grupy zrzeszające zwolenników lodowatych kąpieli. Przybywa ich coraz więcej. Całe wielopokoleniowe rodziny fascynują się urokami przebywania w lodowatej wodzie. Nade wszystko należy pamiętać o przestrzeganiu zasady wchodzenia do wody po odpowiednio przygotowanym treningu i trzeźwym. Każdy mężczyzna powinien znaleźć sobie sportowe hobby, które wypełni lukę w wolnym czasie i wypłynie pozytywnie na zdrowie.