Spędzasz w pracy osiem godzin każdego dnia? A może znacznie więcej? Odpowiedz sobie na pytanie, jak często poza pracą żyjesz pracą? Ile razy podejmujesz tematy pracy z bliskimi? Praca jest istotna, ale jeżeli zaczynasz popadać w pracoholizm to masz spory problem. Przepracowanie może prowadzić do wypalenia zawodowego, ale to nie wszystko. Pracusie nierzadko tracą bliskich, zdrowie i panowanie nad życiem prywatnym tylko dlatego, że nieustannie poświęcają się swojej pracy. Jak zerwać z pracoholizmem? Jak go rozpoznać? Kilka praktycznych wskazówek znajdziesz w artykule poniżej.

Czy jesteś pracoholikiem? Sprawdź zanim będzie za późno

Zróbmy mały test. Postaraj się policzyć ile godzin w tygodniu poświęcasz na wszelkie zadania związane z pracą. Czy znajdujesz czas, w którym w ogóle o niej nie myślisz? Tak wiemy, dla właścicieli firm może być to dość trudne wyzwanie… Jednak naprawdę warto dać sobie na luz, choćby na chwilę w ciągu całego dnia. Przepracowanie przekłada się na niższą efektywność wykonywanej pracy. Udowodniono ten fakt naukowo, dlatego w niejednej nowoczesnej firmie wybiera się obecnie model sześciogodzinnego dnia pracy. Zdziwieni? Okazuje się, że pracownicy w takim czasie są znacznie bardziej skupieni na swoich zdaniach niż gdyby pracowali znacznie dłużej.

Nie zapominajmy o weekendach i wakacjach. Czy w tym czasie również jesteś fizycznie lub psychicznie za biurkiem? ODPUŚĆ, chociaż na jeden dzień w tygodniu…. Znajdź czas na swoje hobby, przyjaciół i rodzinę. Daj sobie wytłumaczyć, że pracoholizm jest szkodliwy w szerokim znaczeniu. Poza tym oderwanie się od obowiązków nierzadko przynosi efekt odwrotny. Wracając z urlopu możesz wpaść na rozwiązania, które nigdy nie wpadłyby do Twojej przepracowanej głowy w murach firmy. Postaw na balans i znajdź równowagę. Kilka sprawdzonych metod przedstawiamy poniżej.

Metody na pracoholizm

Po pierwsze, licz czas swojej pracy. Rób to dokładnie i przekonaj się ile właściwie ona trwa. To bardzo przydatna praktyka, która pozwoli Ci szybko określić, czy już wpadłeś w pracoholizm.

Po drugie, postaraj się żeby wszystkie czynności związane z zawodowymi obowiązkami załatwiać tylko w biurze NIE W DOMU. Jeżeli realizujesz swoje zadania zdalnie i właśnie pracujesz w domu to wybierz inną metodę. Alternatywnym rozwiązaniem dla osób pracujących w własnych mieszkaniach jest wyznaczenie pomieszczenia lub obszaru, w którym będziesz zajmował się pracą. Takie miejsce nie powinno Cię w żaden sposób rozpraszać, a z drugiej strony okaże się zbawiennym rozwiązaniem dla przepracowanych. Jeżeli wykonujesz swoje obowiązki tylko przy biurku to pozostała część domu nadal pozostaje domem. Znacznie gorzej, gdy Twój zdalny gabinet zaczyna się rozrastać do rozmiarów mieszkania i Twój dom staje się pracą. Zerwij z tym jak najszybciej możesz.

Po trzecie, weź w rękę kalendarz i zacznij planować wykonywanie swoich zadań zawodowych oraz czas wolny. Umawiaj się z rodziną, bliskimi, dziećmi, drugą połówką i wpisuj ich w swój terminarz. Bez względu na wszystko miej na tyle odwagi, aby zrealizować umówione spotkania. To z pewnością oderwie Cię od pracy, chociaż na chwilę.

Po czwarte, znajdź swoje pasje lub wróć do dawnego hobby i również przeznacz na nie określony czas.

Po piąte, pamiętaj że idea work & balance ma większe znaczenie dla efektywności Twojej pracy niż sądzisz bez względu na to jakie masz stanowisko i gdzie pracujesz…