Moda na dietę ketogeniczną, którą często określa się również jako dietę keto pojawiła się już kilka sezonów temu. Jest to dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa, która cieszy się powodzeniem zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn dbających o sylwetkę. Czy Ty również zastanawiasz się nad tym, aby zacząć stosować tę popularną dietę? Zanim podejmiesz ostateczną decyzje dowiedz się najpierw na czym dokładnie polega dieta ketogeniczna, jak wpływa na zdrowie i samopoczucie oraz jakie posiada plusy i minusy.

Pełna świadomość tego, jak działa dieta keto pomoże Ci ostatecznie stwierdzić, czy dasz radę na niej wytrzymać. Nie ma najmniejszego sensu katować organizmu kilkoma dniami diety, którą po pierwszym tygodniu porzucisz.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Jeżeli zdecydujesz się na diete keto w Twoim codziennym menu będzie znacznie mniej produktów węglowodanowych niż wcześniej, a w ich zastępstwie pojawi się sporo pokarmów bogatych w tłuszcz. Dla wielu osób to niewiarygodne, że można chudnąć jedząc produkty wysokotłuszczowe. Okazuje się, że to właśnie one mają nam pomagać spalać zbędną tkankę tłuszczową i utrzymać odpowiedni poziom sytości przez cały okres stosowania diety keto. Kiedy na nią przechodzimy w ludzkim organizmie dochodzi do procesu ketozy. Powstają związki ketonowe, które stanowią źródło energii do codziennych działań i treningów, które mają pomóc w redukcji. Proces ten ma miejsce na skutek spożywania bardzo małej ilości węglowodanów i białek. Wątroba uczestnicząc w procesie trawienia licznych posiłków wysokotłuszczowych przekształca dostarczane z pożywienia kwasy tłuszczowe w ciała ketonowe będące wspomnianym źródłem energii dla ludzkiego organizmu podczas diety ketogenicznej. Konsekwentnie trzymając się jadłospisu diety keto szybko zauważysz spadek swojej masy ciała, ale to nie wszystko. Twój apetyt również mocno zmaleje, co rzadko ma miejsce przy innych typach diet odchudzających. Jest to skutek obniżenia poziomu cukru w krwi osoby odchudzającej i czerpanie większości energii z tłuszczy. Z przeprowadzonych badań wynika, że dieta ketogeniczna chroni nas także przed poważnymi chorobami takimi jak choroba Parkinsona, Alzheimer, epilepsja i migreny.

Co jemy na diecie ketogenicznej?

Przestawiając się na czerpanie kalorii przede wszystkim z tłuszczy w większości przypadków musimy znacząco zmienić zawartości naszej lodówki i kuchennych szafek. Czas pożegnać się z ulubionym chlebem, makaronem czy słodkimi owocami. Aż 75% diety powinno składać się z produktów tłuszczowych, do których należą: jajka, boczek, mięso, smalec, awokado, olej kokosowy, ryby, orzechy, biały ser, oliwa z oliwek, zielone warzywa i owoce o niskiej zawartości cukru np. jeżyny, maliny, jabłka. Trzeba przyznać, że jest to jedna z najtrudniejszych i jednocześnie najskuteczniejszych diet w walce z tkanką tłuszczową. Przed jej rozpoczęciem warto udać się do dietetyka, który jako specjalista dobierze odpowiednie ilości poszczególnych składników i skomponuje z nich posiłki dedykowane Tobie. Każdy organizm jest inny, dlatego też stosowanie diety ketogenicznej rozpisanej gdzieś w sieci to błąd. Indywidualne podejście do stylu życia, potrzeb organizmu i wyników badań, które zapewnia konsultacja w gabinecie dietetycznym to pierwszy krok do sukcesu. Nie warto wybierać drogi na skróty, która może skończyć się powrotem do starej wagi i efektem jojo.

Jakie wady ma dieta ketogeniczna?

Oprócz tego, że jest to jedna z trudniejszych diet do utrzymania występuje w niej kilka innych wad, nad którymi warto się pochylić zanim rozpoczniemy przygodę z dietą keto. Proces powstawania ciał ketonowych w organizmie nie pozostaje niezauważalny podczas codziennego życia. W pierwszych dniach stosowania, a w niektórych przypadkach nawet podczas pierwszych tygodni diety mogą pojawić się bóle głowy, problemy z koncentracją i uczucie ciągłego zmęczenia. To nie wszystko, ponieważ do objawów ketozy zalicza się także nerwowość i nieprzyjemny zapach z ust. Mogą również pojawić się skurcze mięśni nóg , które znacząco utrudniają wykonywanie treningów. Takim skutkom ubocznym diety może przeciwstawić się tylko i wyłącznie wysoka motywacja, bez niej bardzo ciężko jest stosować się do zasad obowiązujących osoby będące na keto.

Teraz kiedy wiesz wszystko na temat szczegółów diety ketogenicznej możesz podjąć decyzje, czy jest to wyzwanie dla Ciebie. Mamy nadzieję, że zwrócisz uwagę nie tylko na szybkie efekty, ale również mniej przyjemne konsekwencje diety, które niestety pojawiają się na drodze po idealną sylwetkę. Pamiętaj również, iż ruch fizyczny znacząco wspomaga każdy rodzaj diety, dlatego warto łączyć diety ze sportem.

Przeczytaj także: Letnia dyscyplina sportu dla ciebie! – Na co postawisz?